رقابت نابرابر بازار سنتی با غول های تجاری

با ظهور مال های مدرن، صنعت خرده فروشی دستخوش تغییرات و تحولات قابل اشاره ای شده است. مراکز تجاری بزرگ که نه تنها کالاها بلکه خدمات تفریحی و رفاهی نیز به مصرف کنندگان ارائه می دهند، به رقبای جدی برای فروشندگان سنتی تبدیل شده اند.

به طوری که رئیس اتحادیه صنف فروشندگان دستگاه های صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران، از رقابت نابرابر با مراکز تجاری و عدم حمایت دولت و بانک ها از این صنف گلایه کرده است.

به گزارش عصراقتصاد، ظهور خرده فروشی های مدرن در ایران، به ویژه در شهرهای بزرگ و به تبع آن در شهرهای کوچک، تحولات قابل توجهی را در عرصه اقتصادی کشور رقم زده است. این مراکز خرید، که معروف به «مال» و «مگامال» هستند، به رقیبی جدی برای بازارهای سنتی و حجره نشینان تبدیل شده اند.

بازارهای سنتی و حجره دارانی که تقریبا به مدت یک قرن مرکز اصلی تامین کالاهای مورد نیاز شهروندان بودند، حالا با رقیب نیرومندی مواجه شده اند که نه تنها در زمینه قیمت ها رقابتی جدی دارند، بلکه امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی را به خریداران خرد ارائه می کنند که فرایند خرید را به یک تفریح خانوادگی و فعالیتی لذت بخش تبدیل می کرد.

از سوی دیگر، با توجه به فضای رقابتی فزاینده، حفظ کیفیت محصولات و خدمات از جمله چالش هایی است که باید به آن توجه شود. در حالی که تخفیف ها و حراج های گسترده ممکن است به جذب مشتری کمک کنند اما فعالان بازارهای سنتی نگران هستند که کیفیت کالاها توسط بازرگانان مدرن به خاطر رقابت با قیمت های پایین نادیده گرفته شود.

به این ترتیب فروشندگان سنتی با رقابتی نابرابر روبرو شدند به طوری که رئیس اتحادیه صنف فروشندگان، محمدرضا رمضان، در این باره، می گوید: فروشندگان محلی نه تنها با افزایش غیرمعمول قیمت ها به دلیل نوسانات نرخ ارز دست و پنجه نرم می کنند، بلکه رقابت نابرابر با مال ها و مراکز تجاری که مجوز فعالیت تا دیروقت دارند، باعث شده تا بسیاری از مغازه داران نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند بنابراین کاسبی خود را جمع کرده اند یا تغییر شغل داده اند.

رمضان می افزاید: ما بازوی دولت هستیم و اگر از ما حمایت شود، بر کنترل تورم و بهبود معیشت مردم تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

وی اظهار می کند: برخی بر این باورند که این موضوع در تمام دنیا در حال اتفاق افتادن است و در ایران هم باید اتفاق بیفتد که ما هم قبول داریم اما نه در چنین رقابت نابرابری.

تمامی منابع بانک ها در اختیار همین مراکز است، در حالیکه در اختیار اصناف نیست. ما بارها نوشتیم همان منابعی که در اختیار آنها قرار می گیرد در اختیار ما هم بگذارند ولی اصلا چنین نیست. در کنارش تبلیغات یک طرفه هم این رقابت را بیشتر از قبل نابرابر کرده است. قبلاً اگر 1000 عدد تلویزیون فروخته می شد 1000 فروشگاه مختلف آن را می فروخت و 1000 نفر بابت آن سود می کردند ولی امروز سود 1000 فروشنده به جیب یک نفر می رود و 1000 نفر دیگر از نان خوردن میفتند.

رمضان تاکید می کند که ما مشکلی با حضور این مال ها نداریم، اما لااقل رقابت نابرابر و تفاوت توجه بانک ها را بردارید، تبلیغات نابرابر و فعالیت این مجموعه ها تا 2 نصف شب را بردارید تا ما در یک بازار منصفانه رقابت کنیم.

پیش از این نیز قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف ایران، گفته بود که نیمی از مال های تهران اضافی هستند و ساخت وسازهای جدید باید در مناطق و با اولویت هایی خاص انجام شود.

وی خواستار ایجاد تعادل در ساخت وساز و ارائه پروانه های تجاری شده بود. وی همچنین به رکود این غول های تجاری در پایتخت اشاره کرده و گفته بود که اقتصاد ایران کشش این حجم از مراکز خرید را ندارد.

به گفته نوده فراهانی، اجاره بالای مغازه ها و تمرکز بیش از حد واحدهای صنفی در تهران باعث شده تا بیشتر طبقات مال ها خالی بمانند و عملاً این غول های تجاری به فعالیت های اقتصادی مطلوبی نپردازند. بر اساس گزارش وزارت صنعت، اکنون به ازای هر 25 تا 28 خانواده یک واحد صنفی در ایران وجود دارد، در حالی که در دنیا این رقم یک واحد در ازای هر 100 خانواده است.

در هر حال، با توجه به اهمیت صنعت خرده فروشی در شرایط ظهور گسترده فروشگاه های زنجیره ای، مال ها و مگامال ها که با استقبال زیادی از سوی شهروندان نیز رو به رو شده اند، باید دید در مورد موضوعاتی مانند کیفیت و قیمت کالاها، رقابت بین این مراکز با بازار سنتی، چگونه خواهد بود و چه عاید مصرف کننده خواهد شد.

تگ ها اخبار برگزیده بازار سنتی صنعت خرده فروشی فروشگاه های زنجیره ای مال های مدرن

نظرات

captcha